Középkori városok
A földművelő eszközök
fejlődése több termést eredményezett a
falvakban, és lehetővé vált, hogy az ügyesebb
kezű jobbágyok bizonyos eszközök készítését
nagyobb mennyiségben vállalják, és lassan elszakadjanak
a földműves munkától. Belőlük lettek
a falusi kézművesek, akik termékeiket eleinte cserélték
egymással, illetve mezőgazdasági terményekre
a parasztokkal. Termékeiket fokozatosan a templomos helyekre, vásárokba
is elvitték. Könnyebben elérhetők voltak, ha
a közelben tartózkodtak, így egyesek a közelben
telepedtek le. Jelentősebb utak kereszteződésében,
királyi-püspöki székhelyek, földesúri
várak közelében, folyami átkelőhelyek
mellett, kikötők mellett, a hegyvidék és síkság
találkozásánál jöttek létre az
első középkori városok. A városok lakóinak
többsége ha megtartotta a földművelést fő
foglalkozásként, és továbbra is földesúri
függésben maradt, lakóhelyét mezővárosnak nevezték.
Ezek a városlakók a földesúr felé
megválthatták együttesen (a város lakóinak
számától függetlenül) a földesúri
szolgáltatásokat évi egy összegben, pénzben.
A szabad királyi városok lakói
kézművesek és kereskedők voltak. Ők közvetlen
a királytól függtek, neki adóztak. Őket
közös néven polgároknak
nevezték. A királytól különböző
kedvezményeket (privilégiumokat) kaptak, pl. vásártartási
jogot.
A városok lakosságának a zömét
a szegénynép (plebs) alkotta. Ők nem rendelkeztek
polgárjoggal, alkalmi munkából éltek. A városokba
áramlást igyekeztek szabályozni, hiszen nem volt cél,
hogy elvándoroljanak a parasztok. Eszerint, ha valamely férfi,
vagy nő egy évet és egy napot eltölt a városban
háborítatlanul, örökre szabad városlakó
lehetett.
A városokat fallal vették körül,
a városba vezető utak kapukon keresztül bonyolították
a forgalmat. A kapukat éjszakára bezárták,
este mindenkinek a házába kellett húzódnia.
Ha idegent, vagy részeget találtak éjszaka az őrök,
reggelig áristomba zárták. A városfal miatt
a város nem tudott terjeszkedni, és egyre szűkebb lett
a házak közötti távolság. Így jöttek
létre a szűk sikátorok, girbe-gurba utcácskák,
csak a piactérre vezető út szélességét
óvták meg. A zsúfoltság, és az utcára
kirakott szemét miatt gyakoriak voltak a járványok.
Leginkább a "döghaláltól" (pestistől)
féltek az emberek, de a himlő is egész városokat
néptelenített el.
A városlakó kereskedőknek,
kézműveseknek nem volt érdeke, hogy egy mesterséget
űző iparosból túl sok legyen, vagy egyik elnyomja
a másikat, ezért érdekvédelmi szervezeteket,
céheket hoztak létre.
A céh:
Tagjai azonos szakmát űző mesterek.
(A céhen kívülieket kontároknak nevezték.)
A céhszabályzat előírta,
naponta hány órát dolgozhatnak (napkeltétől
napnyugtáig),
milyen minőségű nyersanyagból,
mennyi és milyen eszközöket használhatnak a készítésnél,
hány legényt alkalmazhatnak, mennyit kérhetnek
a késztermékekért.
Aki megszegte a szabályokat, nagy büntetésre
számíthatott.
A céh garantálta a jó hírnevet,
minőséget. A céh pénztárába befizetett
tagdíjból özvegyeket, árvákat segítettek,
adományoztak.
A mester és legényei sokáig, aprólékosan
dolgoztak egy-egy terméken, az egész darab egy személy
munkája volt; egyedi darab és tartós. A
céhben nem volt munkamegosztás.
A céhek a város életében
is komoly részt vállaltak. Beosztották egymás
között a városvédelmi, rendfenntartási,
tűzvédelmi feladatokat.
A város
polgárai évente megválasztották
a polgármestert és a városi tanácsot,
amelynek tagjai rendszerint a legelőkelőbb kereskedőkből,
kézművesekből álltak. A városi tanács
mellett nagyon fontos feladata volt a bírónak.
A városok polgárai jelentős
szerepet vállaltak a város fejlesztésében.
A városok falain belül kialakult az egyháztól
független iskolarendszer. Az első, pápától
független egyetemet Barbarossa
Frigyes alapította 1054-ben
Bolognában.
A városi iskolákban a magiszter
tanított, akihez özönlöttek a tanítványok.
Európában valóságos vándormozgalom alakult
ki. A nyelvi akadályokat a latin oldotta meg.
Az első állandó kollégiumot 1257-ben
Párizsban Robert de Sorbonne
hozta létre, akinek nevét a világhírű
egyetem őrzi.
Négy kara volt:
hét szabad művészet, (septem artes liberales)
orvosi,
teológia,
kánonjog.
Alsóbb iskolákban 5-7 éves korban kezdtek
hozzá a tanításhoz. A gyerekek először
a latin, az írás, számolás, ének, hittan
és természetrajz alapjait teremtették meg. Mindennek
az alapját a vallás adta.
( Aquinói Szent Tamás: skolasztikus gondolkodás.)